Fina träningsförutsättningar i Kenya för Isabellah

Kenya är ett av världens främsta löparländer, men till skillnad från Sverige är det väldigt få i Kenya som använder löpning som en motionsform.

– Det är inte som i Sverige. Här är det de som har pengar som motionerar, men det är inte många. De flesta är löpare för att de vill bli bra, ha chans att åka utomlands och tjäna pengar, berättar Isabellah Andersson.

Isabellah Andersson tillbringar stor del av året i Kenya, landet där hon har sina rötter. Där har hon bästa möjliga förutsättningar för att utveckla sin löpning.

– Vi kommer till Kenya i oktober efter att ha varit i Sverige hela sommaren. Sen är vi här till maj ungefär, berättar hon.

Isabellah och hennes man och tränare Lars Andersson menar att fler svenska löpare borde ta chansen att tillbringa tid i Kenya, oavsett om man är elitlöpare eller motionär.

– Det är varmt och skönt, vilket är jättebra för musklerna, och när man ligger på så här hög höjd får man fantastiskt bra konditionsträning på väldigt kort tid, säger Lars och fortsätter:

– I det område där vi är så möter man flera världslöpare när man är ute och springer på morgonen.

– Man kanske möter tre till fem världslöpare, kanske någon världsmästare till och med, och det tror jag kan vara väldigt inspirerande för svenskar som kommer hit, fyller Isabellah i och berättar att till exempel Ezekiel Kemboi, flerfaldig världsmästare på 3 000 meter hinder, brukar befinna sig i samma område som Isabellah och Lars.

– Man kan ta ett foto med honom och andra, det brukar de ställa upp på. De är väldigt snälla, säger hon.

Träningsläger hos Anderssons

För många motionärer har det blivit en trend att åka på träningsresor till varmare länder, eller springa lopp i stora städer runt om i landet. Isabellah och Lars Andersson har också märkt av det och har vid ett flertal tillfällen tagit emot motionärer hemma hos sig som fått lära sig mycket av deras träning.

– Många blir jätteinspirerade, berättar Lars.

– Det är kul och inspirerande. Det är väldigt annorlunda att träna här jämfört med i Sverige, säger Isabellah och berättar att det alltid finns någon att springa tillsammans med i Kenya.

– Vi brukar sticka iväg vid sextiden på morgonen strax innan solen går upp. Morgonpasset brukar vara mellan 60 och 90 minuter och när vi kommer tillbaka är det frukost och vila som gäller. Klockan 10.00 är det dags för nästa pass, men vissa väljer att vänta tills kvällen. De flesta som besökt oss här har  verkligen gillat att börja dagen med ett tidigt morgonpass även om dem aldrig gjort det tidigare, det är kul!

– Man behöver inte tänka på så mycket mer än att träna, äta och vila. Man kan koppla bort alla vardagsbestyr som man har hemma. Det är verkligen en bra löpsemester, att vara här, skrattar Isabellah.

Högt över havet

Familjen Andersson befinner sig 2 100 meter över havet strax utanför staden Eldoret i västra Kenya, cirka 30 mil från huvudstaden Nairobi. Det är alltså på betydligt högre höjd, och i ett betydligt varmare klimat, än vad man kan uppnå i Sverige, något som så klart påverkar kroppen. Men Isabellah menar att värmen inte är något större problem för de som kommer dit.

– Första passet på dagen är det ingen fara. Det är inte så varmt klockan sex på morgonen, och inte heller på kvällen om man sticker ut då.

– Men springer du ut mitt på dagen kan man nog få problem. Då gäller det att ha vätska med sig, fyller Lars i.

Lars berättar att det alltså inte är värmen som är chockerande för de flesta, utan höjden. Även om det är 20 till 27 grader ute så känns det inte så varmt då luftfuktigheten inte brukar vara så hög.

Musklerna mår bra

De berättar att kroppen mår bra av att träna i värme.

– Det är ingen skillnad på om du är motionär eller elitlöpare, musklerna mår mycket bättre i värme. Bor du i Sverige är det en väldig skillnad på att springa på sommaren och på vintern, konstaterar Lars och berättar att kroppen håller sig mjukare och smidigare när man håller sig i ett vart klimat.

Han menar att det är den största fördelen med att befinna sig i Kenya under vinterhalvåret.

– Sen är det ju det att man inte behöver springa lika snabbt för att få bra konditionsträning, eftersom det är lite tunnare luft. Långdistanslöparna som kör mycket  distans och långa intervaller slits inte lika mycket här eftersom de får upp pulsnivån lättare på grund av den tunnare luften. Då kan tempot vara lite lägre och slitaget på kroppen blir mindre, säger Lars Andersson.

Läs mer om Isabellah och familjens training camp i Kenya på Isabellahs hemsida.

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper