Mölndals AIK

Göteborg, Härryda, Mölndal

Mölndals AIK – Löpträning Vuxna Motionärer

Välkommen att börja löpträna med oss!

Mölndals AIK erbjuder löpträning för vuxna motionärer. Välkommen att bli en del av Mölndals AIK och delta på kvalificerad och förmånlig löpträning i vår trevliga löpargrupp. Tänk känslan att få träna tillsammans med likasinnade och dessutom få tävla för vår klubb!

Målgruppen är motionslöpare som idag tränar på egen hand, veteraner som tidigare tävlat på elitnivå, men även familjemedlemmar i MAIK. Således en trevlig mix av löpare!

Vi välkomnar nya medlemmar året runt. Vår löpträning är anpassad för motionslöpare med ”viss löpvana” (ej nybörjare). Med detta menas att man idag redan löptränar regelbundet. En måttstock är att man klarar av att springa 10 km under 60 min.

Vår löpträning bedrivs på friidrottsbanan vid Åby Friidrott, olika motionsspår, ute i skogen och på längre asfaltspartier. Vi har alltså en varierad löpträning, både för stads- och traillöpare. Vi har idag löpare som tränar inför 5-10 km lopp, halvmarathon, marathon och t.o.m. ända upp till ultralöpning!

Vill du prova på vår löpträning är du välkommen att göra detta vid 3 tillfällen, innan du behöver betala avgift. Kontakta gärna oss innan så vi vet om att du kommer.

Förutom löpträning försöker vi även hitta på sociala aktiviteter (tex resor, afterrun, föreläsningar etc) för att gruppen ska lära känna varandra och ha trevligt!

Tänk på att alltid följa träningsgruppens kalender där alla aktiviteter presenteras! Gå in under vår kalender på vår hemsida och välj att prenumerera till din privata kalender (funkar bra till Ical, Google Calender, Outlook etc). Vi har även en egen Facebook-grupp där spontana nyheter, foton, events etc. presenteras och där våra medlemmar kan kommunicera.

Anmälan

  1. Om du vill komma och provträna några gånger först så kontakta Magnus Erixon (mex@maik.se) för information.
  2. Man anmäler sig för att bli medlem i Mölndals AIK och träningsgruppen Löpträning Vuxna Motionärer genom att fylla i vårt formulär: https://member.myclub.se/pub/forms/1951/bL8OT5rN8M/
  3. Man anmäler sig även till vår privata Facebookgrupp där vi kommunicerar löpande: https://www.facebook.com/groups/MAIKloptraningvuxnamotionarer

Avgifter

För att delta i Löpträning Vuxna Motionärer behöver man betala in två olika avgifter:

  1. Medlemsavgift 400:-/kalenderår
  2. Träningsavgift 1600:-/12 mån eller 900:-/6 mån (du väljer period själv)

Träningsavgiften förnyas därefter ”löpande”. Träningsavgiften är godkänt underlag som friskvårdsbidrag från sin arbetsgivare. Både medlems- och träningsavgift aviseras ut per automatik via e-post.

Vad kan jag förvänta mig som medlem i denna löpgruppen?

  • Ledarledda pass 2-3 gånger/vecka (nästan) året runt
  • Tillgång till Åby Friidrott (arenan) med tillhörande motionsspår
  • Tillgång till Mölndals AIK Sportcamp (klubbhus och intilliggande träningshall). I klubbens träningshall erbjuds det gymträning vid utvalda tider, ibland även med erfaren instruktör.
  • Möjlighet att vid utvalda tillfällen lyssna på intressanta föreläsningar. Tema kan vara t.ex. kostlära, träningslära, skadelära, tejpkurs.
  • Löpgruppen samordnar tävlingsresor till utvalda arrangemang. Tidigare år har vi bl.a. rest till Lidingöloppet, Prag Halvmarathon, Berlin Halvmarathon etc.
  • Vi träffas på ”AfterRun” efter utvalda tävlingar, men även andra spontana träffar ”utanför löpspåret”
  • Mölndals AIK´s medlemmar i denna löpargrupp erbjuds personlig rabatt vid utvalda sportbutiker.
  • Vi förhandlar ibland fram förmånliga grupprabatter på utvalda löpartävlingar
  • Tack vare medlemskapet, så är det fullt möjligt att tävla på olika veteran tävlingar. Bl.a. Stafett SM, Terräng SM, olika bantävlingar inom veteranklasser. Som veteran räknas 35 år och äldre.
  • Erbjuds möjlighet att gå på personlig löpanalys/VO2max test till rabatterat pris
  • Tillgång till klubbens sjukgymnast/skadehjälp
  • Personlig rabatt vid utprovning/gjutning av fotinlägg
    OBS! Samtliga rabattavtal presenteras ej i detalj här. Prisbild och innehåll fås separat vid förfrågan till Magnus Erixon mex@maik.se
  • Grundförsäkring via Folksam (enklare basförsäkring som gäller vid skada/olycka till och från träning/tävling och även under träning och tävlingsaktivitet)
  • Allt deltagande sker på egen risk varvid MAIK rekommenderar deltagare att även teckna lämplig extra olycksfallsförsäkring och/eller hemförsäkring. MAIK kan ej ställas till svars för skador eller sjukdom som kan ha samband med träningen.
  • Subventionerade klubbkläder kan inhandlas på Intersport Team Väst enligt klubbens policy. Ska man deltaga på tävlingsklass bör man tävla i klubbens kläder.
  • Inget krav att hjälpa till vid klubbens egna arrangemang och övriga funktionärsuppdrag, men självklart är man välkommen om intresse finns…

Träningsplanering

Träningen (kvalitet, tröskel, långpass och löpstyrka) bedrivs med 3 ledarledda pass/vecka under jan–jun & aug-dec (uppehåll under sommarsemester och jul/nyår) Det erbjuds även möjlighet till träning inomhus i klubbens gym på utvalda tider. Viss formtoppning sker inför Göteborgsvarvet (alt Stockholm Marathon) i maj och inför Lidingöloppet i slutet september.

Vi ser även att våra medlemmar tävlar regelbundet året runt vid både lokala och nationella löptävlingar. Möjlighet finns även att tävla i veteranklass (över 35 år) i arrangerade tävlingar i Friidrottsförbundets regi.

Övergripande veckoschema under feb-jun & aug-okt (uthållighet/fart/formtoppning);

Tisdagar 18.00-19.30 Intervallträning/Kvalité
Vi tränar oftast lite tuffare pass med med fokus på kvalité (löpteknik/löpskolning) och intervaller i olika former. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Ibland är vi på bana och ibland är vi i terrängen. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Torsdagar 18.00-19.30 Snabbdistans/Tröskel
Vi tränar på att springa något längre distanser i tröskelfart. Vissa torsdagar kan det även bli intervaller beroende på hur tisdagens träning bedrevs. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Ibland är vi på bana och ibland är vi i terrängen. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Söndagar 10.00-12.00 Långpass i lugnare tempo
Vi tränar på att springa långpass, där fokus är på tiden vi springer tillsammans och inte distansen. Dessa långpass kommer med fördel att utgå ifrån olika platser för att vi ska få trevliga långpass på varierande slingor. Titta alltid i kalendern för aktuell information!

Övergripande veckoschema under nov – jan (uppbyggnad);

Tisdagar 18.00-19.30 Intervallträning/Distans/Styrka
Vi tränar oftast intervaller i olika former, men vissa tisdagar blir det mer lugnare distanspass. Nu ligger ju fokus mer på att bygga upp oss med lite mer lugnare träning. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Torsdagar 17.30-19.30 Styrketräning/Distanslöpning (egen bokad tid för gruppen)
Vi försöker planera ihop bra övningar, även om den aktive själv kan träna egen styrka/rehab etc efter egna önskemål. Det är inte garanterat ledarlett alltid på torsdagar, utan viss träning får ibland ske under eget ansvar/planering. Se våra tips på styrkeövningar på hemsidan! Tanken är att vi disponerar gymmet själva i vår löpgrupp under denna tiden. Medtag inomhusskor. Nyhet i år är att vi erbjuder ”spontanlöpning” distans ca 45 min efter en timmes styrka för de som önskar. Ibland tar någon av oss ledare initiativ, men ibland kan ni aktiva samla ihop er och köra ett distanspass på ca 45 min i närområdet. Detta som ett bra komplement till övrig träning och för att hålla igång distansträningen som är nog så viktigt även under vintersäsongen!

Förutom gruppens gemensamma tid på torsdagar kan man även disponera gymmet vid nedanstående tider:
Lördagar 06.30-21.30 (öppet för hela klubben)
Söndagar 06.30-14.00 (öppet för hela klubben)

Söndagar 10.00-12.00 Långpass i lugnare tempo

Vi tränar på att springa långpass, där fokus är på tiden vi springer tillsammans och inte distansen. Vi utgår oftast ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

”Löpning som motions-, tränings- och tävlingsform växer bland befolkningen. Med det kommer också ett ökat intresse för att lära sig mer och utvecklas i sin träning och sitt tävlande. Genom det stora kunnandet kring löpträning och löptävlingar är friidrotten den självklara hemvisten för den här rörelsen. Under de senaste åren har uppfattningen om hur löpträning generellt och i grupp bedrivs steg för steg formats även för en bredare målgrupp. Uttrycket ”Löpargrupp” är nu etablerat och med det följer associationer och förväntningar. Genom att skapa utrymme och former för löpträning för unga och vuxna motionärer ges inte bara möjligheter för fler att komma igång med sin träning och delta i den sociala samvaron i föreningen, utan det öppnar för fler medlemmar, nya aktiviteter, ökat intresse från allmänhet, kommuner, landsting, företag och media. Många springer, friidrottsintresserade springer mer och löpningen är Sverige absolut mest populär motionsform. Enligt RF springer 2,4 miljoner svenskar (6-80 år) regelbundet, omkring 800 000 av dem är under 25 år. En undersökning från Sponsor Insight, genomförd på uppdrag av Svensk friidrott under 2014, visar att 35 procent av de som är friidrottsintresserade springer. Hos hela befolkningen är samma andel 27 procent. Samma undersökning visar att 3 miljoner svenskar anser sig vara friidrottsintresserade. Allt sammantaget finns det 2,4 miljoner löpare och, efter en snabb överslagsräkning, drygt 1 miljon med förkärlek för friidrott, där ute att fånga in. Med stor säkerhet finns några av dem till exempel bland föräldrarna till barnen i föreningen” (Citat från Svenska Löpare, Svenska Friidrottsförbundet)

Våra ledare är utbildade & certifierade löptränare i Svenska Friidrottsförbundets regi, merparten av oss är även HLR-utbildade.

Kontaktperson Mölndals AIK – Löpträning Vuxna Motionärer:

Magnus Erixon
Mail: mex@maik.se
Mobil: 0702-306149

Läs mer

mex@maik.se
0702-306149

Mölndal / Härryda

Intresseanmälan

Via det här formuläret kan du skicka ett meddelande till föreningen om ditt intresse kring att träna med dem.


Sverige på fötter

Läs mer om Sverige på fötter

Är du nyfiken på att börja springa men lite osäker på hur du ska komma igång? Vad kan vara ett bra första lopp att ta sikte på?

Läs mer här
Kost

Mat för löpare

Tips från Svensk Friidrotts dietist Marina om mat före, under och efter träning.

Läs artiklarna här
Godkänt lopp

Godkända lopp – en kvalitetsstämpel och välgörare

Läs mer om märkningen
Svensk Friidrotts hemsida

Ännu mer friidrott

På Svensk Friidrotts huvudsida kan du hitta ännu mer från friidrottens värld.

Besök friidrott.se