Löparmage – en ovälkommen träningskompis

Det är inte alls ovanligt att magen kommer igång och rör på sig ordentligt under en springrunda. Det har flera helt naturliga förklaringar.

Under passet använd ditt blod, med dess syre, i dina muskler vilket gör det svårt för din mage att ta hand om maten du ätit. Löparmage, eller träningsmage, beror på att blodet, med syre och energi, tas från centrala organ såsom mag- och tarmkanalen till de arbetande musklerna.

Magproblemen beror även på hormonella och mekaniska faktorer. Syrebristen i tarmen ger ett hormonpåslag som stimulerar mag- och tarmfunktionen.

Stötarna som sker i kroppen, under t.ex. löpning, utlöser också tarmtömningsreflexer. Ju snabbare tarmarna jobbar, desto mindre vätska hinner de suga upp i magen. Symtomen kan variera (diarré, gaser, illamående, kräkningar etc.)

Tips för att förebygga löparmage

Det bästa sättet för att förebygga en löparmage är att trappa upp träningen steg för steg, försäkra dig om att du äter bra och varierat och att vätskebalansen i kroppen är bra. Ett annat tips är att välj bort vissa hårdsmälta livsmedel i samband med träningen.

Prova dig fram och se vad som fungerar bäst för dig!

Av: Marina Sjöberg, dietist Svensk Friidrott

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper