Mölndals AIK erbjuder numera löpträning för vuxna motionärer!

 

Historia
Mölndals AIK är en väletablerad friidrottsförening sedan 1956 och har en lång historia inom svensk friidrott. I grenen långdistans har vi haft stora löpprofiler genom åren som t.ex. Mats Erixon, Evy Palm och Midde Hamrin. Vi har även haft stora framgångar inom andra grenar som t.ex. Erica Johansson (längdhopp), Ebba Jungmark (höjdhopp) & Niklas Wallenlind (400 m häck). Finns många andra kända namn genom åren. Klubben har 2019 framför allt en stor ungdomsverksamhet, men även junior & senior börjar stadigt närma sig toppskiktet i landet igen. 2018 rankades klubben som landets 5:e bästa förening om man räknar SM-poäng. MAIK består idag av ca 600 medlemmar. Således en stor förening med bred verksamhet idag.

Bakgrund
För ca 6 år befann sig klubben i ett läge då vi hade många ungdomar i klubben, som förvisso tränade allsidig friidrott i alla dess grenar (löpning, hopp & kast), men där det fanns en grupp aktiva som visade extra stort intresse för just löpning. Vi var då ett antal engagerade och löpintresserade föräldrar som erbjöd oss att ta tag i detta och startade en separat löpgrupp, där vi lät ungdomar i åldrarna 11-15 år löpträna gemensamt, men med det lite annorlunda upplägget att även deras löpsugna föräldrar fick delta. Och vilket intresse det blev! Ganska snart var vi många ungdomar/föräldrar som körde goa anpassade löpträningar tillsammans och gruppen blev bara större och större. Efter att vi kört detta framgångsrika koncept under ca 3 år, beslutade vi 2016 att separera ungdomar och föräldrar i egna löpgrupper, då vi kände att det låg rätt i tiden. Grunden var lagd för MAIK´s yngre och äldre löpgenerationer…

Genomförandet
Efter vissa diskussioner i klubben så beslutades att vi skulle sälja in detta koncept för vuxna ute bland alla löpintresserade i närområdet och visa att MAIK numera inte bara satsar på ungdom, junior och elitaktiva. Nu skulle vi även bli en klubb för den vanlige motionären också! Dels för att klubben skulle få in mer medlemmar och inbringa mer intäkter. Varför ska duktiga och välutbildade friidrottstränare inte kunna erbjuda coachtjänster, när kommersiella företag gör det? Dels ville vi även få löpare att inse fördelarna med att träna i grupp ur ett socialt perspektiv. Sist men inte minst så är det, i ett folkhälsoperspektiv, nog så viktigt att Mölndals AIK visar att vi vill vara med och hjälpa till att erbjuda träning! Efter ett gediget arbete med marknadsföring i några år, har nu vuxenlöpgruppen vuxit och på allvar blivit en stor del av MAIK och som numera även deltar vid olika löptävlingar. Vi har dels bredden med många glada motionärer som ser träningen som det viktigaste, men även elitmotionärer som numera representerar klubben och tävlar vid olika lopp och i veteranklasser.

Detta erbjuder vi idag
Mölndals AIK erbjuder idag löpträning för vuxna motionärer. Vi erbjuder förmånlig och utvecklande löpcoachning som planeras och hålls av våra välutbildade tränare. Förmånlig då man får mycket valuta för sin avgift och utvecklande då vi har en välkomponerad mix av roliga och prestationshöjande pass. Många av våra nuvarande medlemmar kan intyga detta.

Målgruppen är ni motionslöpare som idag tränar ensamma, veteraner som tidigare tävlat på elitnivå, men även föräldrar till ungdomsaktiva i klubben. Således en trevlig mix av löpare, alla med det gemensamma intresset för löpträning. Gruppen består idag av ca 50 medlemmar och 8 tränare, fördelning 40% kvinnor & 60% män (vi närmar oss 50/50), åldrar mellan 25 & 63 år.

Vi välkomnar nya medlemmar året runt. Vår löpträning är anpassad för motionslöpare med ”viss löpvana” (ej nybörjare). Med detta menas att man idag redan löptränar regelbundet. En ungefärlig måttstock är att man klarar av att springa 10 km under 60 min. Vi valde denna inriktning från början, dels då vi hade en bra bas med vana motionärer för att hålla en hyfsat jämn nivå på träningarna. Klubben har som ambition att även dra igång en nybörjargrupp så fort det finns intresse & ledare för detta.

Här ser vårt träningsupplägg ut?
Vår löpträning bedrivs på friidrottsbanan vid Åby Friidrott, vid olika motionsspår, ute i skogen och på längre asfaltspartier. Vi har alltså en varierad löpträning, både för stads- och traillöpare. Vi har idag löpare som tränar inför 5-10 km lopp, halvmarathon, marathon och t.o.m. ända upp till ultralöpning!

Förutom löpträning försöker vi även hitta på sociala aktiviteter (tex resor, afterrun, föreläsningar etc) för att gruppen ska lära känna varandra och ha trevligt!

Vad kan jag förvänta mig som medlem i löpgruppen?

  • Ledarledda pass 2-3 gånger/vecka (nästan) året runt
  • Tillgång till Åby Friidrott (arenan) med tillhörande motionsspår
  • Tillgång till Mölndals AIK Sportcamp (klubbhus och intilliggande träningshall). I klubbens träningshall erbjuds det gymträning vid utvalda tider, ibland även med erfaren instruktör.
  • Möjlighet att vid utvalda tillfällen lyssna på intressanta föreläsningar. Tema kan vara t.ex. kostlära, träningslära, skadelära, tejpkurs.
  • Löpgruppen samordnar tävlingsresor till utvalda arrangemang. Tidigare år har vi bl.a. rest till Lidingöloppet, Prag Halvmarathon, Berlin Halvmarathon etc.
  • Vi träffas på ”AfterRun” efter utvalda tävlingar, men även andra spontana träffar ”utanför löpspåret”
  • Vi förhandlar ibland fram förmånliga grupprabatter på utvalda löpartävlingar
  • Tack vare medlemskapet, så är det fullt möjligt att tävla på olika veteran tävlingar. Bl.a. Stafett SM, Terräng SM, olika bantävlingar inom veteranklasser. Som veteran räknas 35 år och äldre.
  • Erbjuds möjlighet att gå på personlig löpanalys/VO2max test till rabatterat pris
  • Tillgång till klubbens sjukgymnast/skadehjälp
  • Löpgruppen har lyckats förhandla fram förmånliga rabattavtal hos utvalda leverantörer
  • Våra ledare är utbildade & certifierade löpledare & löptränare i Svenska Friidrottsförbundets regi, merparten av oss är även HLR-utbildade

Träningsplanering
Träningen (kvalitet, tröskel, långpass och löpstyrka) bedrivs med 3 ledarledda pass/vecka under jan–jun & aug-dec (uppehåll under sommarsemester och jul/nyår) Det erbjuds även möjlighet till träning inomhus i klubbens gym på utvalda tider. Viss formtoppning sker inför Göteborgsvarvet (alt Stockholm Marathon) i maj och inför Lidingöloppet i slutet september.

Vi ser även att våra medlemmar tävlar regelbundet året runt vid både lokala och nationella löptävlingar. Möjlighet finns även att tävla i veteranklass (över 35 år) i arrangerade tävlingar i Friidrottsförbundets regi.


Övergripande veckoschema under feb-jun & aug-okt (uthållighet/fart/formtoppning);

Tisdagar 18.00-19.30 Intervallträning/Kvalité
Vi tränar oftast lite tuffare pass med med fokus på kvalité (löpteknik/löpskolning) och intervaller i olika former. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Ibland är vi på bana och ibland är vi i terrängen. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Torsdagar 18.00-19.30 Snabbdistans/Tröskel
Vi tränar på att springa något längre distanser i tröskelfart. Vissa torsdagar kan det även bli intervaller beroende på hur tisdagens träning bedrevs. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Ibland är vi på bana och ibland är vi i terrängen. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Söndagar 10.00-12.00 Långpass i lugnare tempo
Vi tränar på att springa långpass, där fokus är på tiden vi springer tillsammans och inte distansen. Dessa långpass kommer med fördel att utgå ifrån olika platser för att vi ska få trevliga långpass på varierande slingor. Titta alltid i kalendern för aktuell information!

Övergripande veckoschema under nov – jan (uppbyggnad);

Tisdagar 18.00-19.30 Intervallträning/Distans/Styrka
Vi tränar oftast intervaller i olika former, men vissa tisdagar blir det mer lugnare distanspass. Nu ligger ju fokus mer på att bygga upp oss med lite mer lugnare träning. I mån av tid lägger vi även in löpstyrka. Vi utgår alltid ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Torsdagar 17.30-19.30 Styrketräning/Distanslöpning (egen bokad tid för gruppen)
Vi försöker planera ihop bra övningar, även om den aktive själv kan träna egen styrka/rehab etc efter egna önskemål. Det är inte garanterat ledarlett alltid på torsdagar, utan viss träning får ibland ske under eget ansvar/planering. Se våra tips på styrkeövningar på hemsidan! Tanken är att vi disponerar gymmet själva i vår löpgrupp under denna tiden. Medtag inomhusskor… Nyhet i år är att vi erbjuder ”spontanlöpning” distans ca 45 min efter en timmes styrka för de som önskar. Ibland tar någon av oss ledare initiativ, men ibland kan ni aktiva samla ihop er och köra ett distanspass på ca 45 min i närområdet. Detta som ett bra komplement till övrig träning och för att hålla igång distansträningen som är nog så viktigt även under vintersäsongen!

Söndagar 10.00-12.00 Långpass i lugnare tempo

Vi tränar på att springa långpass, där fokus är på tiden vi springer tillsammans och inte distansen. Vi utgår oftast ifrån Åby Friidrott, Mölndal, om inget annat nämns i kalendern.

Kontaktperson Mölndals AIK – Löpträning Vuxna Motionärer:

Magnus Erixon
Mail: 
mex@maik.se
Mobil: 0702-306149
www.maik.se

 

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper