Nyheter väntar kring ASICS Stockholm Marathon

I morgon den 2 juni avgörs ASICS Stockholm Marathon för 39:e gången. Perfekt löparväder väntas och årets lopp kommer att ha en lite ny bansträckning, en bana som är unik för just 2017. Men det är inte bara det som är nytt med årets och framtidens lopp.

I år kommer löparna i ASICS Stockholm Marathon, efter att ha passerat Slussen, inte vända ner på Södermälarstrand utan istället bege sig upp på Hornsgatan. Allt för att sen följa den svagt uppför och svänga in på Lundagatan bort till Västerbron. Detta på grund av ombyggnationerna vid Slussen. För att täcka in hela maratonsträckan kommer en lite längre tur tas på Östermalm, där loppet följer Karlavägen ända fram till Gärdet. 2018 års bana kommer dock att förändras ytterligare. Exakt hur hela banan för 40-årsjubilerande ASICS Stockholm Marathon ser ut offentliggör inte arrangerande Marathongruppen i dagsläget:

Stockholm Marathon 2018, de första fem kilometrarna. Foto: Deca Text&Bild

– I förändringsarbetet har vi lyssnat på löparna och de uttrycker att det är viktigt att banan är centralt belägen, att det är mycket publik utmed banan och att det är så få upprepningar som möjligt. Den nya banan kommer att ta löparna genom nya delar av Stockholm. Starten blir fortsatt på Lidingövägen, men sen tar man av till höger, ner till Odengatan och följer den till St. Eriksplan, Karlbergskanalen och vidare till Hornsbergsstrand. Det är de första fem kilometerna och från augusti och framåt kommer vi släppa hela den nya banan, bit för bit, berättar Daniel Almgren, VD Marathongruppen.

Ökat intresse från svenska löpare

ASICS Stockholm Marathon samlar löpare från nästan 100 nationer, 94 stycken för att vara exakt. Årets lopp har attraherat fler svenskare än förra året och det tapp som arrangörerna sett tidigare år ser ut att vända. Till årets lopp har också rekordmånga kvinnor anmält sig, 29 procent. Trenden att allt fler kvinnor anmäler sig även till de längre motionsloppen håller alltså i sig.

Daniel Almgren, VD för Marathongruppen. Foto: Deca Text&Bild.

– Vi har sett det en tid nu, att andelen kvinnliga deltagare i våra lopp ökar. Det tycker vi såklart är jätteroligt och visar hur viktigt det är att våga förändras. Till exempel så var över hälften av deltagarna vid höstens Tjurruset kvinnor, och det var ett lopp som inledningsvis var tänkt endast för manliga deltagare, fortsätter Daniel Almgren.

Många nyheter bland motionsaktiviteterna i landet

Marathongruppen arbetar aktivt för att utveckla befintliga och nya arrangemang. Några nyheter finns för året, t.ex. Music Run som är en blandning av ett lopp och en musikfestival.

– Förväntningarna och konkurrensen kring motionsarrangemangen ökar hela tiden och det är viktigt att följa med i omvärlden och arbeta med detaljerna. Samtidigt tar det tid att förändra bilden av ett arrangemang. Man har en dag på sig att skapa en upplevelse för en deltagare, som denne sen tar med sig vidare till nästa år. Och de som inte var med just det året har med sig bilden från ett tidigare år eller från någon annan som deltagit, avslutar Daniel Almgren.

/Hillevi Thor