Vårens stora mål med löpträningen är äntligen här – Göteborgsvarvet såklart!

Här kommer det tredje och sista blogginlägget från vår löpgrupp i Mölndals AIK, som denna gång handlar om årets största mål för många av våra löpare och för väldigt många andra. Vi pratar såklart om Göteborgsvarvet, ett måste för oss långdistansare och en folkfest utan dess like i Göteborg!


Göteborgsvarvet – givet att delta som löpare

Detta inlägg publiceras dagen före Göteborgsvarvet, vilket är vårt stora mål för många av våra medlemmar i löpgruppen i MAIK. Mölndal gränsar ju till Göteborg, så detta är verkligen ”vårt lopp” på hemmaplan! Att vår klubb, tillsammans med många andra klubbar i närområdet, dessutom är med och arrangerar loppet med många funktionärstimmar, vittnar om den stora betydelsen Göteborgsvarvet verkligen betyder, både ur ett hälsoperspektiv för de aktiva, men även ur ett ekonomiskt perspektiv för klubbarna i Göteborgsområdet. En stor del av friidrottsklubbarna i Göteborgsområdet livnär sig på överskottet av Göteborgsvarvet, vilket gynnar återväxten inom friidrotten. Numera är ju även motionärer/veteraner en växande del av friidrotten, vilket är också bra ur ett folkhälsoperspektiv.

För många löpare och klubbar är detta årets händelse i löparvärlden helt klart. Det är ju inte för inte som Göteborgsvarvet 21K har över 60 000 anmälda löpare varje år och är ett av världens största långlopp. Det är klart att man som löpare ska springa just detta lopp om något!

Sist i denna artikel får du inte missa våra utmärkta tips inför loppet, dels från oss tränare i MAIK, men även nyttiga tips från en löparlegend som vunnit tävlingen tidigare. Sist, men inte minst, även några tips från en väldigt aktuell löparstjärna som i år siktar på att vinna SM i halvmarathon i år just på Göteborgsvarvet.

Många av våra träningar är anpassade för just detta lopp. Det är nu det ska visa sig om träningen faktiskt ger det resultat man önskar sig. Det är en högtidsstund för väldigt många löpare på alla olika nivåer. En härlig blandning av olika nivåer av motionärer, svensk elit, utländska löparstjärnor, men kanske även ett och annat nyårslöfte som ska infrias denna lördag i maj på Göteborgs gator. Oavsett om man står i startgrupp 1 eller 30, så har alla sin egen målsättning, bara lite olika tidsaspekter.

Vissa av våra medlemmar i MAIK gör i år sin debut på Göteborgsvarvet, medan många springer varje år. Vår egen tränare Liselotte ska i år springa sitt 33:e Göteborgsvarv minsann, riktigt imponerande av henne!

Träningen inför Göteborgsvarvet i maj

Vi har i våra två senaste blogginlägg beskrivit hur vi lägger upp vår träning i vår löpgrupp, med en mix av långa och korta intervaller, tröskel, snabbdistans och såklart de viktiga långpassen.

Under vintersäsongen har vi byggt upp oss med mycket styrka och distanslöpning, för att sen intensifieras fr.o.m. februari till första veckan av maj med mer tuffare intervaller och tröskelträning. En nedtrappning görs de sista 14 dagarna inför loppet, med kortare pass och färre repetitioner. Klassisk förberedelse helt enkelt inför ett lopp, med formtoppning.

För att verkligen vara redo inför just Göteborgsvarvet, brukar vi traditionsenligt i mars, lägga ett av våra schemalagda långpass med start & mål vid klassiska Slottskogsvallen. Vi brukar då gästas av löparlegenden Mats Erixon (femfaldig vinnare av Göteborgsvarvet på 80-talet) som deltar vid detta långpass och ger oss fina tips på vägen. Vi springer hela bansträckningen 21 km som ett långpass i prattempo. Detta för att verkligen få känna på banan och vara redo, men även uppleva banan rent visuellt vilket alltid är positivt. Många av våra löpare har flera och längre lopp som väntar senare i år (tex Stockholm Marathon & Lidingöloppet), så att köra så pass långt som 21 km som långpass är helt ok tycker vi, även om det kanske inte är nödvändigt inför en halvmara egentligen.

 

Sista veckan innan Göteborgsvarvet

Sista veckan drar vi ner på den tuffare träningen och försöker bara njuta av att känna oss i god form. Självklart ligger vi inte och vilar oss på sofflocket, det gäller att hålla igång i lagom dos, men inte trötta ut sig helt enkelt. På tisdagsträningen då vi normalt kör tuffa intervaller, väljer vi istället att lägga in ett distanspass i ca 60 min med ett lagom tempo som känns härligt. Nu ska man ju bara känna sig i sånt slag, att man längtar till lördagens Göteborgsvarv.

På lördag morgon ska det ”spritta ordentligt i benen” och när vi står på startlinjen utanför Slottskogsvallen vid 13-tiden, så är man helt enkelt bara så sugen på att komma iväg! Av tradition så brukar det aldrig regna på Göteborgsvarvet, snarare solsken och ganska varmt, så det är bara att gratulera publiken. Som löpare föredrar man egentligen lite svalare och halvmulet. Det regnar således inte alltid från sidan i Göteborg!

 

Här kommer några tips från oss löptränare i Mölndals AIK inför Göteborgsvarvet:

  • Kom väl förberedd till start (bra tränad, i god tid, ej nya skor, kläder som ej skaver, välfyllda depåer med vätska, fullladdad löparklocka, utvilad, dvs allt det vanliga…)
  • Om det är varmt under loppet drick vid varje vätskestation, annars funkar det bra med varannan tycker vi. En mugg med sportdryck och en mugg vatten i huvudet brukar funka bra
  • Fyll gärna på med energi (tex gel) efter ca 60 minuters löpning
  • Tänk på att ha krafter kvar tills du når Avenyn och Götaplatsen vid ca ca 16 km. Om det är någonstans man vill se lycklig och pigg ut, så är det där med all publik
  • Tänk på att lägg på ett leende när du närmar dig Slottskogsvallen, du är så grym!
  • Fira din prestation på kvällen! I MAIK har vi traditionsenligt AfterRun ute på stan tillsammans

 

 

Mats Erixon, 61 år, femfaldig segrare av Göteborgsvarvet (personbästa 1.02,54) och en svensk löparlegend. Springer även i år (startgrupp 4). Vad är dina bästa tips inför Göteborgsvarvet?

  • Gör en plan på fart och sluttid allt efter hur vädret är tävlingsdagen
  • En bra start och koll på 1 km tiden
  • Ha koll på ansträngningen vid Säldammsbacken, Älvsborgsbron och Göta Älv bron.
  • Ha roligt under loppet
  • Drick på varje station

  

 

Charlotta Fougberg, 33 år, Ullevi FK. Tidigare 3000 meter hinder löpare (innehar svenska rekordet på 9.23,56) Numera ”omskolad” långdistansare. Sprang i februari 2019 Marathon (Sevilla) på grymma tiden 2.29,40 och satsar på att tävla i VM i Marathon till hösten. PB på halvmarathon är sedan 2018 1.11,58. Siktar på att vinna SM guld på Göteborgsvarvet i år.

 

 

Hur resonerar du inför Göteborgsvarvet och vilka är dina tips, sett från en elitlöpare?

  • Testa skor och sportdryck du tänkt använda under loppet och gärna mer än en gång så både fötter och mage är vana
  • Ha tålamod till en början och spring inte snabbare snitt än vad du tänkt innan. Hellre någon sekund långsammare så du har en skön och avslappnad känsla mot slutet och då kan höja knäna lite extra så farten ökar
  • Drick gärna sportdryck redan innan start och tidigt i loppet så din kropp hinner ta till sig vätskan och ge dig kraft. Lika viktigt som det är att dricka innan, är det att äta mål-bananen och dricka efter, så återhämtar du dig snabbare.

Vad är din personliga målsättning med Göteborgsvarvet 2019?

  • SM GULD och PB dvs under 1.11.58 om vädret tillåter

 

 

Vi i Mölndals AIK tackar för våra tre veckors bloggande och önskar alla löpare (motionärer som elitlöpare) stort lycka till imorgon på Göteborgsvarvet!

Kontaktperson Mölndals AIK – Löpträning Vuxna Motionärer:

Magnus Erixon
Mail: mex@maik.se
Mobil: 0702-306149
www.maik.se

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper