VXO Trail Spring – En del i Växjö löparklubbs förnyelse

Foto: Daniel Westergren

Växjö löparklubb är en klubb som grundades 1985. För att tillgodose nya medlemmars önskemål och för att locka till sig ännu fler medlemmar försöker klubben ständigt förnya sig utan att de gamla medlemmarna ska bli vilsna.

Foto: Daniel Westergren

Klubben har nu i 25 år arrangerat Växjö marathon och i fem år Varvetmilen i Växjö. I år bestämde sig klubben tillsammans med VXO ultra att arrangera ytterligare två lopp. Ett helt nytt, VXO Trail Spring, och ett etablerat som vi tar över från Växjö AIS, PRT, de Personliga Rekordens Tävling. VXO ultra är ett nätverk av ultralöpare både inom och utom Växjö löparklubb.

 

Foto: Daniel Westergren

VXO Trail Spring hade premiär 8 maj. Vädret kunde inte ha varit bättre. Solen sken, närmast vindstilla och ca12 grader i skuggan. 99 föranmälda löpare till de fyra sträckorna 10 km, 20 km, 40 km och 60 km. Ytterligare 10 löpare efteranmäler sig. 20 km banan är ett varv, medan de andra är ett halvt, två respektive tre varv. Halva loppet går genom naturreservatet Notteryd ca 5 km från Växjö centrum.

Nummerlappsutdelningen är vid målet uppe på en höjd, ca 500 m från parkeringen. Många av löparna har på uppmaning cyklat till starten så de kommer redan uppvärmda. Det är en tydlig stämning av gemyt och trivsel i den vårgröna terrängen runt mål och nummerlappsutdelning. Många familjemedlemmar är på plats för att heja på de nära och kära.

 

Foto: Daniel Westergren

Loppet har en tydlig karaktär av ultralöpning. Endast en vätske-/bränsledepå och en bajamaja, som passeras var 10:e kilometer.

Bränsledepån är välfylld med både bananer, sportdryck från Umara, chips och godis.

15 minuter innan start informerar Fredrik Saarnak och Joacim ”Kimmen” Martinsson om loppet för de samlade. Det betonas att ultraregler gäller. D v s att om en annan löpare behöver hjälp, stannar man och hjälper till. Därefter sker gemensam förflyttning till starten ca 500 m bort.

Starten går utmed en lättlöpt grusväg. Här är det lätt att passera och hitta sin plats så att man inte behöver passera så många på de smala stigarna där det är svårt att komma om. Vi passerar målet tillika vätske- och energidepån, men ingen stannar. Loppet fortsätter över en äng och sedan ner på ytterligare en grusväg. Efter totalt en dryg kilometer börjar det riktiga trailloppet.

Första partiet går mycket vackert utmed Toftasjöns strand. Stigarna är smala och fulla av rötter och stenar. För den ovane som undertecknad är svårigheten framför allt att hinna se var man ska sätta fötterna samtidigt som det gäller att se upp för grenar, träd och klippblock som styr var det går att springa. Det är tekniken som sätter gränsen, inte syreupptagningen.

Foto: Daniel Westergren

Så småningom blir klippblocken allt större och ibland springer man på klippor där det gäller att inte trilla ner. Vid ett ställe finns ett rep till hjälp för att komma upp för ett litet bergsparti. Inte svårt, men ett roligt avbrott mitt i ett lopp. Efter det följer omväxlande smala svårsprungna stigar, grusstigar och bitvis någon grusväg.

Helhetsupplevelsen är upplyftande och de allra flesta ser euforiska ut när de kommer till varvning eller mål. Jag kan varmt rekommendera att prova ett terränglopp som detta! För min del blev sluttiden 1:14 och GPS:en visade att jag sprungit 10,67 km Om det stämmer är tiden ungefär en minut/kilometer långsammare än jag brukar springa på flacka asfaltsbanor, och jag känner mig helnöjd.

För Växjö löparklubbs räkning återstår i år att arrangera Växjö Maraton som i år också är Veteran-SM i Maraton. Det loppet går av stapeln 19 oktober. Därefter som sista lopp för året Växjö PRT. Ett lopp där man kan springa 3, 6, 12  eller 24 timmar inomhus. Det loppet går 14-15 december.

Roland Gustbée

 

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper