Solvikingarnas höstläger bjöd på ”extra allt”

 

Under helgen som passerade var det många Solvikingar som passade på att vässa formen på höstlägret som klubben arrangerar varje år på hemmaplan i Göteborg.

Helgen startade redan på fredagskvällen på Slottsskogsvallen. Efter uppvärmningsjogg, löpskolningsövningar och stegringslopp ledde Johanna ett pass med ”supertusingar”.  En rivstart på träningshelgen i strålande löparväder!

På lördagsmorgonen var det dags för ett pass med core, styrka och smidighet. Återigen visade sig Göteborg från sin bästa sida med sol och värme, så att vi kunde ligga på marken och göra tuffa coreövningar. Vi jobbade även med smidighet och styrka där vi tog hjälp av naturen i form av pinnar som användes som ”core-sticks”.

 

Efter första träningspasset var det dags för ett teoripass. Två av Solvikingarnas tränare -Tommy och Sonja – höll en dialog med temat ”Myter om löpning”. De vanligaste påståendena om löpning, kost för löpare, skoval, styrketräning för löpare, uppladdning inför lopp, träningsprogram och mycket mer togs upp med svar i form av senaste rön inom området. Tränarna och deltagarna fick även delge sina erfarenheter, så att vi fick möjlighet att lära av varandra.

 

Efter lunchen följde lagtävlingar i form av hjärngympa och lekar där förmågan att samarbeta sattes på prov. Man kunde även tydligt se vilka som är extremt tävlingsinriktade och vilka som gärna vill leda övriga i laget. En övning med både skratt och mycket frustration!

 

Dagens andra träningspass var ett tufft backpass där huvudaktiviteten var indelad i tre delar.

Först 800m i högt tempo på kuperat spår. Därefter 20 min tuff backlöpning i lång backe med hög fart både uppför och nerför. Efter joggvila följde 3 tuffa kilometer i kuperad terräng.

Dagen avslutades med grill vid klubbstugan. Det bjöds på kött, fisk och vegetariskt med goda tillbehör plus efterrätt och kaffe. Mätta och trötta Solvikingar släpade sig hem till en god natts sömn för att komma utvilade till söndagens långpass.

 

 

 

Söndagens långpass kallas ”Genrepsbanan” och är från början gjord som ett genrep inför Lidingöloppet. Man väljer själv om man vill springa 8, 17 eller 25 km med olika fartgrupper. Man kan även byta fartgrupp under passets gång, då vi passerar klubbstugan efter varje sträcka.  Den långa banan har en backe på slutet som påminner om Aborrbacken – den ökända backen i slutet av Lidingöloppet. Helgen avslutades med go’ fika och eftersnack i klubbstugan.

Snart är det dags att börja planera för vårens träningsläger som Solvikingarna anordnar på annan ort. Tips om bra ställen för löparläger, inte alltför långt från Göteborg emottages tacksamt.

Nästa stora arrangemang som Solvikingarna anordnar är Göteborg Marathon. Mer om detta i nästa blogginlägg!

 

 

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper