Varför springer du, Tommy?

 

Foto: Tommy Svenssson

Foto: Tommy Svenssson

Vi träffade Tommy Svensson på mässan inför Asics Stockholm Marathon 2015 och han lyckades med konststycket att svara exakt rätt på antalet säkerhetsnålar vi hade lagt i en ask. Han tog på så sätt hem vinsten av en ny startplats till årets lopp. Här berättar Tommy om varför han springer.


Namn: Tommy Svensson
Förening: SK Graal


Favoritdistans och personligt rekord:

Favoritdistanen är nog 10 km där mitt PB är 36:41. Det roligaste loppet är utan tvekan Lidingöloppet 30 km där jag har gjort 2:15:23 och alltså missade silvermedaljtiden med 23 sekunder. Det är det stora målet för året att klara medaljtiden 🙂

Hur skulle du beskriva dig själv?

Jag är en lugn person som inte gillar att stå i centrum eller som vill ha uppmärksamhet. Jag känner mig som mest bekväm när jag får vara ute och springa och som gärna bjuder på mig själv i mindre sällskap. Jag är hyfsat målmedveten med min träning och behöver känna att det finns en balans mellan träning och tävling. Mitt motto är att ”tävling är alltid den bästa träningen.”

Meriter:Tommy Resultat

Tidsmässigt. 5 km: 17:56; 10 km: 36:41; Kvartsmaraton: 41:35; Halvmaraton: 1:22:30; Lidingöloppet 30 km: 2:15:23 Maraton: 3:34:22; Jag har snart dessutom sprungit 200 lopp. Har vunnit en dryg handfull lopp genom åren.

Absolut största meriten är att jag har besegrat Mustafa Mohammed 2003 vid EM-loppet i Göteborg. Han sprang in på 42:!2 och var 5 placeringar efter mig 🙂

När springer du helst?

Jag föredrar att springa på eftermiddagen. På förmiddagen så har min kropp inte kommit igång ännu för att anstränga sig fysiskt. Jag springer ju dessutom helst varje dag, men det blir det ju inte, men 5-6 dagar i veckan är ganska normalt för min del. Kvällar fungerar också bra på vår, sommar och tidig höst.

Var springer du helst?

Jag springer helst ute i skog på skogsstigar och preparerade elljusspår. Jag älskar att höra fågelkvitter, mina egna fotsteg och min egen andning. Inget som stör. Kan aldrig tänka mig att springa med musik. Skulle helt sabba upplevelsen. Jag springer mycket för avkoppling och för att få ny energi och då kan du inte matas med musik i öronen. Blir ingen avkoppling.

Hur springer du helst?

Jag springer helst för mig själv förutom på långpassen då jag behöver hjälp och sällskap att nå tillräckligt långa distanser eller vara ute tillräckligt lång tid.

Varför springer du?

Jag springer i första hand för att må bra. Jag rensar hjärna på problem och negativa tankar och det blir som meditation för mig. Oavsett hur dåligt jag mår innan jag kommit iväg och sprungit så mår jag mycket bättre efteråt. Sedan är jag ganska tävlingsinriktad och försöker alltid förbättra mina personliga rekord på alla sträckor.

Vad är det bästa med att springa?

Det är avkopplingen. Oavsett problem, om du känner dig lite småtrött och sliten så piggar alltid en löprunda upp. Dessutom så behöver du inte passa några tider. Du är inte beroende av andra människor. Du byter bara om hemma och springer därifrån.

Vilket är ditt bästa löptips?

Köp ett par riktigt bra skor. Är du nybörjare så spring kanske bara 2 ggr i veckan i början och varva löpning med gång. Ge inte upp direkt heller om du inte tycker du får en snabb förbättring, det kan ta lite tid. Spring gärna med andra om du är nybörjare. När du nått upp till en viss nivå så måste du få med dig en hel del olika pass under en vecka. Intervallpass, distanspass 15-17 km, ett snabbare kortare pass runt 10 km och så naturligtvis ett långpass på minst 20 km och ända upp till 30 km. Ett tröskelpass är inte heller fel att klämma in. Se till att ha roligt och prova på att springa många olika rundor så det inte blir slentrian på dina pass.

Beskriv ditt bästa träningspass

Mitt bästa träningspass är intervallpass eller långpass. Det är väl ytterligheterna egentligen, men jag har svårt att välja det ena framför det andra. Intervallpassen får du ju verkligen trycka på och komma upp i maxpuls och känna att det går riktigt fort. På långpassen får du kämpa med viljan och motivationen och bygga pannben. Båda är lika viktiga så det är dött lopp mellan dessa pass.

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper