De Andersonska perspektiven på löpträning och graviditet

Beyonce Andersson ska snart bli storasyster. Foto: Deca Text & Bild

Beyonce Andersson ska snart bli storasyster. Foto: Deca Text & Bild

Isabellah och Lars Andersson väntar sitt andra barn, till våren är det dags. Det är många blivande mammor som funderar kring hur de kan tänka och agera kring sin träning under graviditeten och efter att barnet kommit. Därför hörde vi oss för med Isabellah och Lars kring deras erfarenheter och tankar som de vill förmedla till alla som är intresserade eller befinner sig i en liknande situation.

– Mina två graviditeter har varit väldigt olika. Under den första, för åtta år sen, mådde jag bra och kände inte att jag påverkades så mycket. Jag kunde tävla fram till vecka 24 innan kroppen sa till mig att sakta ner. Men med den här graviditeten är det annorlunda – jag började må illa tidigt och det var ingenting som riktigt fungerade med löpningen. Det är uppenbart två helt olika upplevelser och de har lärt mig att det viktigaste är att lyssna på sin kropp – alla kvinnor är olika och varje graviditet är unik, berättar Isabellah.

  1. Prata med andra i samma situation

”Vi översköljs av information – TV, radio, sociala medier, internet och böcker – men där finns ingen som känner dig eller som du kan utbyta erfarenheter med. Prata istället med någon du litar på – det gäller egentligen allt i livet.”

Prata med andra som är gravida i ungefär samma stadie som du eller som ligger steget före dig. Det är många som upplever skiftningar mellan de olika stadierna. Att prata med andra ger ett lugn och en positiv känsla och ger perspektiv på de egna tankarna och orosmolnen.

  1. Lyssna på andra, men mest på din egen kropp

”Med mitt första barn hade jag en jättebra barnmorska. Hon sa: ’Isabellah, du ska göra det som känns bra’. Eftersom hon visste att jag var löpare så det var svårt för henne att säga att jag inte fick springa, men hon hade också ett väldigt öppet sinne och tryckte på att jag skulle göra det som kändes bra för min kropp.”

Råd och tips duggar tätt över den som väntar barn och det kan vara svårt att förhålla sig till alla intryck, de riskerar att överrösta det du hör från din egen kropp. Isabellah och Lars upplever att det allra viktigaste är att man lär känna sin kropp och lyssnar på den, och försöka hitta en balans bland de tips som man får från omgivningen.

”Jag är såklart också präglad av min uppväxt hos min mormor i Afrika. Hon hade åtta barn och hon fick inte speciellt många råd att förhålla sig till utan det var mer ett faktum, ’jaha, jag ska få barn’, och fick utgå från hur det kändes hela tiden.”

  1. Rör på dig – av fler anledningar

”Jag tränar under min graviditet eftersom jag älskar att träna och springa, och jag tycker att man ska ägna sig åt det som man gillar och som gör att det känns bra i kroppen.”

Det handlar inte om hård träning utan om att röra på sig. Även om det inte ger så stor träningseffekt just under graviditeten så är det en stor hjälp för att orka med förlossningen och också för att kunna komma tillbaka snabbare efteråt.  Genom att vara ute och röra på sig så bygger man också upp sitt självförtroende och det är långt mycket härligare att göra det än att sitta hemma framför TVn.

  1. Smyg igång efteråt

”Jag vann Stockholm Marathon fyra månader efter att jag fick mitt första barn. På BB hade jag fått rådet att inte börja springa förrän efter sex månader, men min kropp sa något annat och jag hoppas att det kan inspirera andra att inte släppa sin träning efter att de fått barn.”

En maraton efter fyra månader är givetvis ingenting man ska ge sig på om man inte har den träningsbakgrunden. Rådet från BB var baserat på en säkerhetsmarginal och varje förlossning och läkningsprocess är individuell. Efter förlossningen är det viktigt att börja stegvis, inte pressa sig för mycket utan trappa upp sakta och försiktigt. Ju längre tid man väntar med att börja röra på sig igen desto försiktigare bör man vara. Att bygga upp kroppen efter förlossningen är grundläggande och den fysiska aktiviteten ger också extra energi till att ta hand om barnet.

Läs också Isabellahs och Lars erfarenheter från två graviditeter.

Text: Hillevi Thor

Kostråd

Bra mat för löpare

Läs mer
Sverige på fötter

Sugen på att börja springa?

Läs mer
Tävla och träna

Lopp och träningsgrupper

Läs artiklar om lopp och löpargrupper